B2B marketing | Zdenka Linka | 10. 2. 2023

404 – B2B not found

Jak praví klasik (a Mark Ritson a další), B2B marketing se tolik neliší od svého B2C brášky. Používá stejné nástroje, metriky, zákonitosti. Přesto to nejsou jednovaječná dvojčata a B2B má své odlišnosti. Bohužel B2B marketérů není tolik, a tak společnosti občas sáhnou po klasické agentuře – s tím, že je to přece jedno a že ten online stejně chtěli rozjet.

ALE

V B2B jen tak neseženete recenze na Google

Byla jsem u toho, když člověk z agentury radil strojírenské firmě, ať řekne zákazníkům o Google recenze. To, že je občas těžké domluvit, abyste mohli zákazníka zmínit, natož aby jednatel nadnárodní firmy jen tak šel psát dojmy veřejně, šlo mimo něj.

Lidé z B2B rozumí, že získat povolení komunikovat spolupráci není nejjednodušší, a nebudou vás proto hnát do Google recenzí hned na začátku. Vyjádření zákazníků na web nebo do případových studií jsou případ jiný. I tam však hned poznáte, kdo ví, co to bude za proces.

Tip: Máte možnost uvedení alespoň jména a loga ve smlouvách? Když nic jiného, i toto dodá vaší firmě na důvěryhodnosti.

Online vás nespasí

Online marketing je boží. Má spoustu metrik, díky kterým se zdá, že má rychle i výsledky. Ale pokud si lidé kupují váš produkt jednou za 5 let, jak je chcete zaujmout měsíční kampaní? Webinářem?

Tady bude třeba dlouhodobost. Budete muset poskládat mozaiku online marketingu a „klasických“ kanálů s PR a s dalšími novinkami, třeba ambasadoringem. Přikládat váhu jen jednomu kanálu může v krátkodobém horizontu vyjít. Zkuste však použít optiku svých zákazníků: Kde jsou? Co čtou? Co je baví? Co chtějí vědět?

Navíc… A to je nepříjemné… Ani online marketing nedokáže změřit všechno. Kromě klasické šuškandy a doporučení přes známého je tu i fenomén zvaný Dark Social, spojený s novými komunikačními kanály. Nenechte se proto zhypnotizovat grafy a dívejte se na svou komunikaci jako na celek.

Tip: Nezapomínejte na jedinečnost. Každá firma a každý člověk je originál, přistupujte tak i ke komunikaci. To, že něco dělá konkurence, nemusí nutně znamenat, že jim to funguje, a naopak.

Marketéři to nezvládnou sami

Zatímco o tričku, telefonu nebo autě všichni něco alespoň tušíme, stavby hal, právo nebo IT pro logistiku jsou velmi odborná témata, která se váš marketér nejdřív musí naučit. Nelze říct „chceme poptávky a tady máte hodinu s naším odborníkem“ a čekat zázraky.

Nebo snad pustíte obchodníka na jednání samotného po hodinovém zaučení? :-)

Buďte proto vždy obezřetní při výběru marketérů, ať už interních, externích, nebo agentur. Nemusí znát váš obor do detailu, je ale určitě fajn, když alespoň tuší, v čem je B2B záludné (a krásné), a s tím k projektu přistupují.

Počítejte také s tím, že na začátku budete muset zodpovědět spoustu otázek. A to je otravné, přece si platíte odborníky, jenže zatím jim jen vysvětlujete základy. No a taky chvíli potrvá, než uvidíte výsledky… Z vlastní zkušenosti však vím, že jakmile se marketér dostane firmě „pod kůži“, začne nejen rychleji dělat svou práci, ale také přicházet s novými nápady.

Ta časová investice se proto rozhodně vyplatí.

Tip: Vezměte marketéry tam, kde se něco děje. Do výroby, haly, vývoje, na veletrh… Během pár hodin jim poskytnete vhled, který v zasedačce nezískají.

Chcete parťáka, který se v B2B pohybuje od

r. 2009?

Ozvěte se. Připravím workshop pro váš tým nebo rovnou převezmu tvorbu textů.

Další články

Jak využít texty, které už máte hotové

„Co UŽ ZASE publikovat?!“ Tuhle otázku má občas každý z nás. Dobrá zpráva je, že nemusíme stále dokola vymýšlet kolo. I vy můžete svůj obsah zrecyklovat. Tady je několik tipů, jak na to.

5 tipů pro lepší texty i když nejste copywriter

Říkáte si, že vaše e-maily kolegové nečtou, na LinkedIn se psát bojíte, protože „neumíte psát“ a jakmile máte napsat něco, co uvidí víc lidí, ustrnete? Nejste sami. Dobrá zpráva je, že to tak nemusí zůstat, a vy můžete svoje texty vylepšit, aniž byste museli procházet kurzem copywritingu. Tady je 5 tipů, jak na to.

Tisk vs digitál: Do čeho investovat?

Čte to vůbec někdo? Má smysl za to utrácet? Reklama má mnoho podob a ta tištěná se setkává s určitou opatrností. Logicky. Všichni jsme přece pořád online, tak proč investovat do printu... Nebo ne?