Copywriting | Zdenka Linka | 17. 2. 2025

5 tipů pro lepší texty i když nejste copywriter

Říkáte si, že vaše e-maily kolegové nečtou, na LinkedIn se psát bojíte, protože „neumíte psát“ a jakmile máte napsat něco, co uvidí víc lidí, ustrnete? Nejste sami. Dobrá zpráva je, že to tak nemusí zůstat, a vy můžete svoje texty vylepšit, aniž byste museli procházet kurzem copywritingu. Tady je 5 tipů, jak psát líp.

1. Vytvořte si rituál

Psát důležitý mail uprostřed ruchu open-space nemusí být to pravé ořechové. Možná pro vás bude naopak problémem ticho. Zkuste pozorovat, kdy a kde se vám píše nejlíp. Je to ráno, nebo naopak večer? S muzikou, v tichu, nebo s bílým hlukem? Pozorujte a plánujte psaní podle toho. A to myslím doslova. Dejte si do kalendáře pravidelně blok a v něm pište. Nejdřív možná těch půl hodiny prosedíte s prázdnou obrazovkou, ale stejně jako si mozek zvykne, že obědváte ve 12 a už od 11:30 máte hlad, zvykne si, že v téhle době má psát.

2. Nehledejte diamanty

Občas máme všichni tendence texty šperkovat a mazlit. Nejhorší je, že každý výtvor může být vždycky lepší. A proto platí, že nejlepší motivace je deadline. Někdy už totiž musíme stisknout enter a nechat text být. Pokud pevný termín odevzdání nemáte, dejte si ho sami a pracujte s ním. Věřte, že copywriteři taky vidí spoustu prostoru pro vylepšení, sotva vypustí svůj článek. Ale kdybychom všechno jen vylepšovali, nikdy bychom nic nenapsali!

3. To důležité na začátek

Nejsme ve škole. Nemusíme řešit úvod, stať a závěr. Naopak, v marketingovém textu musíme hned vtáhnout člověka do děje a říct mu, co má od textu čekat. Řekněte si, co je nejdůležitější informace ve vašem textu, a tu pak dejte na začátek. Pomůže to na LinkedInu i na blogu. Slibuju.

4. Škrtejte

Krásná poučka od Ann Handley zní, že první věta je většinou zbytečná. Sama se kolikrát přistihnu, jak první větu ve svých textech mažu. Zkuste to taky. Nebude pak text mířit víc na komoru? (viz bod 3).

5. Využijte, co vám jde

Možná psaní vážně není vaše parketa. Co když ale umíte informaci skvěle předat po telefonu nebo osobně? To se přece dá využít! V dnešní době AI můžete nechat svůj projev přespat a na LinkedInu můžete zkusit třeba video.

Tak ať vám to líp píše! A pokud se chcete podívat na texty do hloubky a taky si je nechat seškrtat od profíka, podívejte se na můj workshop.


Zdenka Linka

Zdeňka Linková, alias Zdenka Linka je seniorní content marketér s 15 lety zkušeností v B2B. Prošla si financemi, obchodem i marketingem a má tak přesah do spousty oblastí i pochopení pro firemní procesy. :) Životem ji provází vnitřní přísnost, kterou však klienti i kolegyně v týmu z nějakého záhadného důvodu akceptují.

Chcete druhé oči na text?

Máte je na kliknutí myši. 🙂