Copywriting | Zdenka Linka | 24. 3. 2023

Jak být originální

Možná jste i vy přemýšleli o tom, že byste začali psát blog, přispívat na LinkedIn, natáčet Reels nebo jinak zkusili nabídnout světu své zkušenosti. A možná jste se i vy zasekli na tom, že ve výsledku nejste tak originální a že to vlastně nestojí za tu námahu. Zkusím vás přesvědčit o opaku.

Váš mozek je stejně jedinečný jako otisk prstu

Originalita se neskrývá v tom, že umíme nebo vymyslíme něco, co tento svět ještě neviděl. Skrývá se (řečeno trochu poeticky) v nás. A pak přišla věda a dokázala, že to tak skutečně je. Zdrojem naší originality totiž není nikdo jiný než náš mozek. 

Neexistuje mozek, který by byl stejný jako kterýkoli jiný z těch 8 mld., co jich na světě je. Stačí příklad základního školství. Všichni dostaneme plus minus stejné základy, jak si však informace uložíme a spojíme, záleží jen na nás, našem prostředí, zkušenostech a schopnostech. 

Továrna na spojení

Právě spojení je to, co nás odlišuje. Řeč je konkrétně o propojení mezi neurony, které se dál shlukují do tzv. map. Když se vědci snažili spočítat, kolik takových propojení je mozek schopný vytvořit, vyšly jim triliony. Dr. John Ratey to pro nás všechny zjednodušil: „Je víc možností, jak propojit neurony v mozku, než kolik je atomů ve vesmíru.“ 

Náš mozek je tedy takový stroj na spojení. Ty si ukládá a nové situace neustále porovnává s už uloženými mapami a případně přidává nové. Během sekundy je schopný udělat přes milion spojení. Dokonce zatímco čtete tento příspěvek, váš mozek se malinko fyzicky mění. Je to pro vás vzrušující, nebo děsivé?

Pokud nevěříte, stačí jednoduchý pokus: příště si u kávy s kolegy nebo u večeře s rodinou zahrajte hru. Každý řekne, co se mu vybaví, když se řekne třeba auto nebo fialová. Uvidíte, že těch asociací bude spousta. Nebo nečekejte na cestu do práce a porovnejte si telefon se svým partnerem. I když oba budete mít stejný přístroj, je víc než pravděpodobné, že jeho uspořádání bude jiné. Každý totiž máme jinou logiku, jinak ukládáme informace, jiné vyžadujeme. Každý máme svá vlastní spojení. 

Každý jsme originál

Váš mozek je tedy to, co vás odlišuje. Není potřeba nic dalšího. Takže až příště budete řešit, že na vás není nic, co by ostatní zajímalo, nebo že už o vašem oboru všichni všechno řekli, zastavte se.

Jste totiž originál.

Máte své vlastní zkušenosti a názory, protože není druhý člověk, který by byl ve vaší kůži, udělal stejnou kariéru, vyrůstal ve stejném prostředí, prošel si stejnými projekty atd. 

Co když vaše zkušenosti můžou někomu jinému pomoci vyvarovat se chyb? 

Co když právě to, jak jsou vaše zážitky a vědomosti spojené, je tím, co bude ostatní inspirovat? 

Zkuste to. 

A pokud nevíte, jak své příběhy zabalit do písmenek, ozvěte se. Můžu vám dělat editora nebo rovnou uspořádat workshop o tom, jak nad tvorbou obsahu přemýšlet a jak se naladit na tvůrčí vlnu.

Další články

Content marketing v B2B: nástroj pro poučenější publikum s větším zájmem o koupi

Pojďme se vyhnout nudným definicím o tom, že content marketing (obsahový marketing) je strategie pro tvorbu a distribuci hodnotného obsahu pro cílovou skupinu… Místo toho najdete níž pár čísel a zkušeností, které ukazují, proč je fajn obsahový marketing dělat nebo ho dělat lépe.

Copywriterské zlato? Informace

My copywriteři jsme tak bohatí, jak plný je zápisník s informacemi. Nejde jen o ty dohledatelné na internetu. To největší bohatství představují právě ty, které tam tak snadno nenajdeme. Informace přímo od klienta. Jak a proč byste jich jako copywriteři měli získat co nejvíce? Pojďme si to společně projít.

Cena copywritingu: jaká je, s čím se setkáte a podle čeho ji vyhodnotit

Věštění z křišťálové koule nebo bodování krasobruslení. I tak už naši klienti pojmenovali vyhodnocování nabídky na copywriting pro svou firmu. Pokud jste na tom stejně a tápete, jestli je hodinovka 1 650 Kč hodně, nebo málo, čtěte dál. Zjistíte, s jakým typem nacenění copywritingu se setkáte, kde se cena pohybuje a podle čeho ji vyhodnotit.