Osobní postřehy | Zdenka Linka | 25. 6. 2022

Když je image víc než obsah

Na pódium přijdou dva týpci a na střídačku se nás snaží pobavit. Od první minuty je mi jasné, že tohle nebude můj šálek kávy. Nejdřív jen z prostého pokusu o image uvolněných happy, free a cool hipster marketérů, pak se ale přidá obsah prezentace a já mám co dělat, abych přes appku na dotazy řečníkům nebo rovnou ze židle neprotestovala. Ale pěkně popořadě…

Na konferenci Sales Management 2022 jsem tak trochu omylem. Nejsem salesák, ale díky klientům ze Saleshero, pro které tvořím obsah a kteří byli také mezi řečníky, jsem se ráda přišla podívat. A koukala jsem málem s otevřenou pusou. 

Čekala jsem, že půjde o tlak na cíle, řešení CRM nebo prodej toho či onoho. Jenže ejhle. Řečníci řeší social selling, ambasadoring na LinkedInu nebo videomarketing! To jsem ještě na marketingové konferenci nezažila, aby se tam řešilo téma sales. Teda, už roky se řeší větší propojení marketingu a obchodu, ale to je tak všechno. (Pokud víte o výjimce, budu ráda za tip.)

A ještě jedno překvapení mě čekalo. Kolik obchodních ředitelů a CEOs řeší mentální zdraví. Své i svých týmů. Jeden z řečníků panelové diskuze dokonce otevřeně přiznal, že chodí na terapie. Tohle bych v Česku nečekala už vůbec. 

Smršť povrchních rad

Kdo ale naopak s wellbeingem bojoval, byli právě oni dva pánové z úvodu. Minimálně s tím mým. A podle obsahu nejspíš i s tím svým a svých týmů. Milan Drozen a Jan Coufal z agentury Czech Promotion měli prezentaci s nadějným názvem „Buď prospěšný a budeš úspěšný“. Těšila jsem se. Chyba.

Pánové se snažili předat svoje zkušenosti s tím, jak překonali krizi v době covidu. Rady jsou to prakticky jednoduché. Byly čtyři. Přiznám se, že jsem si poznamenala jen dvě, protože jsem nebyla schopná věřit svým očím a uším.

První rada byla zachovat si pozitivní mysl

Prima. Strach má velké oči, vtipná fotka mokré kočičky, vtípky o tom, že už nás nehoní medvědi, super. „Takže musíte přinášet pozitivní zprávy,“ řekli a přidali ukázku videa, které dělali pro své zaměstnance. Iniciativa skvělá. Informovat kolegy super nápad, ale hledat jakékoli pozitivní zprávy jen proto, abych lidem řekla něco pěkného… To je jako kdybyste vojákovi, který jde na frontu, říkali, že je krásné, jak kvete louka, přes kterou jede tank.

Kam se poděla hloubka sdělení? Třeba to, proč se bojíme (nejde jen o pudové strachy z pravěku), jak se můžeme naučit se strachem pracovat, co dělat ve stresové situaci? Nic. Prostě strach má velké oči, buďte pozitivní. Peace on you!

Pozn.: Tématem strachu, sebevědomí, práce s vlastní kritikou atp. se poslední dobou dost zabývám. Kdyby vás zajímalo k tomuhle tématu víc, dejte vědět, začnu sepisovat.

 

Zpřísněte etiku byla zase poslední rada. „Když jste zatím dělali 30 callů, dělejte jich 100!“ A do toho historka o tom, jak se snažili dovolat kamarádovi z konkurenční agentury a on je, představte si to, na běžkách, zatímco vy ma-ká-te! 

 

Uf. Takže prachy, které si pánové vydělali díky tomu, že přidali v době covidu, nejspíš vydali za nějaké podpůrné látky (třeba energeťáky), lékaře nebo terapie. A pro ostatní je to signál, že když jste tak vyždímaní, že nemůžete nic, protože covid, zákazy, příkazy, strach, krize, ponorka anevímcoještě, měli byste sakra makat, protože konkurence nespí. 

 

Tohle celý je tak postavený na hlavu! I když byl úmysl skvělý, provedení a výsledek je za mě tristní. Ano, udrželi agenturu nad vodou, 100 hlav se na ně spoléhá, vymysleli nové produkty, před tím vším klobouk dolů. Ale to, jak to udrželi a hlavně jak to podali ostatním na konferenci, je za mě no-go. Osobně bych nechtěla spolupracovat s někým, kdo nechápe, že občas je třeba vypnout. Že život není o tom, říct „přestaňte se bát“ a pak strach jako mávnutím kouzelného proutku zmizí. Celá jejich idea je mi bytostně nepříjemná.

 

Nutno říct, že tahle prezentace byla na konferenci Sales Management 2022 jedinou negativní výjimkou. Ostatní byli skvělí. Fares Měchura a jeho historky o tom, jak první sales mentor v jeho životě byl jeho děda, Pavel Cesnek ze Žďasu se skvělou prezentací toho, jak reagovat na jednu jobovku za druhou, Milan Bartoš z Vafo Praha se skvělým online i offline marketingem, Jaroslav Jíra z Kogi CON s rychlým vhledem do neurovědy, Roman Cabálek z Dellu o změně mindsetu ve firmě, Martin Hošek z Imper se svými daty i řečníci v závěrečné panelovce. Organizačně to byla taky ohromně dobře zmáknutá akce, klobouk dolů. Jen ten jeden zážitek vyčnívá nad ostatními a ve stínu dalších přednášek, které byly naopak pozitivní a lidsky milé, byl tohle úlet.

Další články

Cena copywritingu: jaká je, s čím se setkáte a podle čeho ji vyhodnotit

Věštění z křišťálové koule nebo bodování krasobruslení. I tak už naši klienti pojmenovali vyhodnocování nabídky na copywriting pro svou firmu. Pokud jste na tom stejně a tápete, jestli je hodinovka 1 650 Kč hodně, nebo málo, čtěte dál. Zjistíte, s jakým typem nacenění copywritingu se setkáte, kde se cena pohybuje a podle čeho ji vyhodnotit.

V čem plánovat obsah

Nástroje pro plánování obsahu jsou nedílnou součástí každého marketéra. Je vám ale určitě jasné, že neexistuje pouze jeden, který by všichni využívali. Připravila jsem pro vás přehled těch nejvyužívanějších se všemi plusy i minusy. Který si po přečteni článku osvojíte vy?

Shluk písmen, nebo precizní texty? Aneb co dostáváte, pokud vám copywriting obstarává ZL

Zdá se to jako banalita, ale čím víc se bavím s klienty, kolegy branďáky a známými, tím víc si všímám, že výstupy od copywriterů jsou stejně rozdílné jako pověstné nebe a dudy. Pojďte se podívat, v jaké kvalitě dostanete texty ode mne a jaká pravidla tlačím i do spolupracujících kolegyň.