Copywriting | Zdenka Linka | 9. 12. 2020

Kreativní proces copywriterův

Asi jste slyšeli, že správný copywriter musí škrtat. Já tvrdím, že copywriter se občas musí podívat z okna, přečíst knihu v češtině i cizím jazyce a že vymyslet jednu větu je občas zapeklitější než napsat celý článek. Řeč je o kreativním procesu a je jedno, jestli jde o větu v podpisu mailu, případovou studii nebo motto společnosti. U mě to při tvoření vypadá nějak takhle…

Občas je to prostě jeden velký nepořádek

Spousta papírů, počmáraných, zmuchlaných a roztrhaných, plejáda škrtanců, chození po pokoji i koukání z okna. Zmatek a mumlání si pod vousy… Tak to může vypadat i u „jedné hloupé věty“. Pokud je to zrovna hlavní nadpis na vaší homepage, je to setsakra důležitá věta. A tak se píše, škrtá, maže, vymýšlí, přepisuje, vyhazuje, komentuje, zavrhuje a předělává pořád dokola, až to přijde... Ten pocit, úleva. Najednou máte finální verzi, na které můžete stavět další (a delší) texty.

S tím souvisí i čas… Pokud zadáte copywriterovi, že má vymyslet motto nebo popis společnosti o přesně daném počtu znaků, může to být klidně několik hodin práce. Někdy prostě nepřichází inspirace, to se stává i v lepších rodinách. Ale hlavně je za tím vším poznání. Vás, firmy, tonality, cílovky… Jde o jednu větu, která je ve výsledku napsaná během pár vteřin, ale je výsledkem dlouhého bádání. Možná ji někdo vystřihne jen tak mezi řečí u kávovaru, to ale musí být machr, který vás má prohlédnuté jak rentgenový paprsek. 

Někdy to bude hotové hned, jindy sotva za týden...

Tipů pro copywritery a od copywriterů je spousta, stačí chvilku googlit nebo sledovat hvězdy LinkedInu. Nevím, jestli to, co dělám já, může pomáhat i někomu jinému, tohle je spíš moje obhajoba, proč občas dávám termín za dva týdny a jindy něco vyseknu do druhého dne.

Inspirace je totiž vrtošivá dáma. A někdy přijde třeba v tramvaji a sotva naskočí, hned je text hotov. Jindy se schovává a  musíte ji hodně přemlouvat. Za tu dobu, co spolu laškujeme, jsem si osvojila pár fíglů, jak na ní.

Jak si předcházet paní Inspiraci

Aktuálně řeším, že současný stůl a židle nestačí, bude třeba zařídit opravdické pracovní místo. Ono když vás bolí záda, moc vám nejde být kreativní, stejně tak je důležitý spánek. To pak ani litry kávy nepomůžou. Taky mám svoje vychytávky, o těch jsem už psala. Někdy poslouchám hudbu - jestli chcete, zkuste můj playlist Copywriting na Spotify. A někdy prostě musím chodit, aspoň po pokoji. Jindy se zase dívám z okna. Lépe řečeno z balkonu. Mám pod ním hřiště, kde většinou trénují děti. A tak je tam spousta emocí, vzruchu a křiku, které krásně zaplní ticho v hlavě.  

A pak jsou tu knížky...

Ach, ta vůně papíru, dálek a/nebo magie. Baví mě pozorovat, jak si autor nebo překladatel pohráli s větami. U knih jednak odpočívám a utíkám do jiného světa, ale také se inspiruju. Občas se až dojmu. Třeba onehdá, když hrdina historického románu v srpnu pozoroval létavice, kterým my říkáme tak ošklivě perseidy. Baví mě skvělá hra se slovy z pera božských pánů Pratchetta a Kantůrka; úžasná hra s dějem a žánry Toma Hankse nebo historická přesnost Sabine Ebertové. A nezapomínejme na poezii, třeba neuvěřitelného Atticuse. Sledujte ho na Instagramu, stojí to za to!

Další články

CTV slovesa: 163 nápadů na více konverzí

Taková CTV nenajdete jen na tlačítkách. Jsou skrytá v nadpisech a vlastně by měly být ve všech textech, protože vy přece chcete mluvit ke čtenáři, že?!

Kde hledat aktuální informace, když...

Plavete v množství informací o tom, co a jak máte psát? Jeden zdroj uvádí, že LinkedIn algoritmus miluje příspěvek o 1 300 znacích. Ten druhý naopak říká, že byste měli přitlačit a dvě postované normostrany jsou tak akorát. Čemu tedy věřit a kde najít nejaktuálnější informace? Pojďte se seznámit se zdroji, které při své práci používáme my.

Content marketing v B2B: nástroj pro poučenější publikum s větším zájmem o koupi

Pojďme se vyhnout nudným definicím o tom, že content marketing (obsahový marketing) je strategie pro tvorbu a distribuci hodnotného obsahu pro cílovou skupinu… Místo toho najdete níž pár čísel a zkušeností, které ukazují, proč je fajn obsahový marketing dělat nebo ho dělat lépe.