Osobní postřehy | Zdenka Linka | 12. 11. 2020

Lions Live 2020 – marketingové trendy i osobní rozvoj. Zadarmo a online

Letošní Cannes Lions probíhaly, jak jinak, online. Za mě super. Na konferenci si zajdete v ponožkách a na gauči, poslechnete si jen ty řečníky, kteří vás zaujali a ostatní přeskočíte. Nemusíte předstírat odpovědi na neodkladné e-maily nebo vybarvovat čtverečky v sešitu, když vás zrovna ti na pódiu nudí. Raut si tedy musíte udělat vlastní a pokec nad tím, co zaznělo, si můžete dát leda sami se sebou v zrcadle, jinak byly ale Lions Live jednou velkou inspirací. A to nejen marketingovou.

Téma č. 1: Lidskost

Co spojuje velké leadry, CMOs po celém světě v letošním roce? Lidskost. Především v přístupu ke svým týmům. Najednou jsme nahlédli k sobě domů, zjistili, že ten přísňák, co nosí jen bílé košile, má psa, vidíme, co má kdo na stěně. Ať už šlo o Grega Lyonse z PepsiCo Beverages North America, Aliciu Tillman ze SAP nebo Suzanne Kounkel z Deloitte nebo další, všichni se shodli, že letos bylo při vedení týmů potřeba mnohem víc lidskosti. Pandemie s sebou ale přinesla také nutnost reagovat rychleji a rozhodnutí lépe komunikovat.

Aspekt lidskosti se ale samozřejmě promítl i do externí komunikace. Lidé zkrátka v této době vyhledávají značky, které jim zlepší a ulehčí život. A tak se nejspíš můžeme těšit na nový trend v marketingových kampaních.

Objevme znovu lidský aspekt marketingu

Člověka jako středobod potvrzuje i prezentace Joe Jackmana, zakladatele Jackman Reinvents a autora knihy Reinventionist Mindset. Reinvention znamená znovuobjevení a značí, že by si značky měly (znovu) uvědomit, co opravdu přivede lidi ke koupi - lidský přístup. Jackman uvádí 4 hlavní kroky:

  1. Víc než jen funkční výhody (tedy neprodávejme produkty, prodávejme emoce)

  2. Zaměstnanci jsou vaše značka (alias ambasadoři značky)

  3. Pochopte zákazníky a kanály

  4. Rychlá inovace (nemusí to být dokonalé, zkuste to dát na trh a věřte instinktům)

Ano, Jackman asi nevymyslel něco, co bychom všichni tak trochu (nebo víc) netušili. Jak se ale letos ukazuje víc než jindy, měli bychom přestat jen prodávat věci. Firmy a značky by se měly snažit lidi přilákat ke společnému účelu, vizi, kterou značka reprezentuje. A proto je tak důležité vizi a hodnoty definovat a také podle ní fungovat.

Jaký vliv má škrtání rozpočtů na marketingové kampaně?

To na Lions Live zaznělo taky a moje shrnutí si můžete přečíst tady:

Téma č. 2: Poučení z cesty

Za mě rozhodně jedny z nejlepších prezentací za dlouhou dobu byly ty v sekci „What I’ve learned“, tedy „Co jsem se naučil/a“. Nešlo v nich ani tak o marketing, jako o osobní rozvoj. 

Mně hodně blízké bylo téma Fran Luckin z Grey Africa - vnitřní kritik. A přiznejme se, kdo ho nemáme. Ten protivný hlásek, který nám říká, že nejsme na něco dost dobří?! Ten, co neustále kritizuje, co a jak jsme udělali nebo řekli? Jak ale Fran ukázala na svém životním příběhu:

„Váš vnitřní kritik nemusí mít vždycky pravdu. Každý ho sice potřebujeme, editora, kritika. Nikdy bychom ale neměli dovolit, aby nás paralyzoval.“
Fran Luckin

10 rad od Paula Venablese

  1. To, že jste v něčem dobří, ještě neznamená, že byste to měli dělat po zbytek svého života. Vyberte si to, co vás bude bavit a zároveň budete dobří.

  2. Neúspěch je součástí práce. Posouvá nás.

  3. Ano, psavci by měli psát. Odlišuje nás to. Pokud máme možnost psát, pišme - e-maily, dopisy,... Autor třeba napsal jako reakci na interview 5stránkový děkovný dopis. :-)

  4. Naslouchejte vesmíru. Většinou ví, proč nám něco staví do cesty. A dá nám to, co potřebujeme. Ať už je to vesmír, víra nebo osud.

  5. Překážky vám dávají sílu. V originále bolehlavy - práce, která je komplikovaná a nutí nás vystoupit z komfortní zóny nás vždy posune.

  6. Vnější motivace je obluda, která vás sežere zaživa. Aneb nedělejme věci pro peníze, ale pro to, abychom byli pyšní na to, co jsme dokázali.

  7. Důvěra, slepá víra nebo hloupost. Vyberte si jedno. Občas prostě musíte vsadit sami na sebe a jít si za svou vizí.

  8. Práce nade vše nefunguje vždy. Ne, práce není to jediné v našem životě.

  9. Vsaďte si na váš pocit, ne na rozum. Občas ví ❤ nejlíp.

  10. Vděčnost vyhrává. Jako lidé jsme naprogramování, abychom byli vděční. Chceme uspět a chceme úspěch i pro druhé.

No a co nakonec? Na klasické konferenci by byl zábavný program. I na to ale na Lions Live mysleli! A tak po skončení každého konferenčního dne čekala na posluchače hudební tečka. Geniální. 


To, co jsem tady shrnula, rozhodně není všechno, co na konferenci zaznělo. Pokud chcete, Lions Live 2020 si můžete poslechnout sami a načerpat vlastní inspiraci, zřízení účtu je zdarma. Budu moc ráda, když mi dáte vědět, co vás zaujalo.

Další články

Content marketing v B2B: nástroj pro poučenější publikum s větším zájmem o koupi

Pojďme se vyhnout nudným definicím o tom, že content marketing (obsahový marketing) je strategie pro tvorbu a distribuci hodnotného obsahu pro cílovou skupinu… Místo toho najdete níž pár čísel a zkušeností, které ukazují, proč je fajn obsahový marketing dělat nebo ho dělat lépe.

Copywriterské zlato? Informace

My copywriteři jsme tak bohatí, jak plný je zápisník s informacemi. Nejde jen o ty dohledatelné na internetu. To největší bohatství představují právě ty, které tam tak snadno nenajdeme. Informace přímo od klienta. Jak a proč byste jich jako copywriteři měli získat co nejvíce? Pojďme si to společně projít.

Cena copywritingu: jaká je, s čím se setkáte a podle čeho ji vyhodnotit

Věštění z křišťálové koule nebo bodování krasobruslení. I tak už naši klienti pojmenovali vyhodnocování nabídky na copywriting pro svou firmu. Pokud jste na tom stejně a tápete, jestli je hodinovka 1 650 Kč hodně, nebo málo, čtěte dál. Zjistíte, s jakým typem nacenění copywritingu se setkáte, kde se cena pohybuje a podle čeho ji vyhodnotit.