Originál marketingového canvasu je z Německa
S Marketing Canvasem jak ho znám a používám, jsem se poprvé seznámila na konferenci B2B Marketing Days, kterou jsem už chválila v jiném článku. Všechen kredit proto patří Susanne Trautmannové, která tento model na konferenci představila. Mně chvíli ležel v šuplíku (no dobře, na Google Drive), dokud jsem ho na volné noze nezačala využívat mnohem víc. U některých klientů ho procházíme zcela cíleně, jinde si ho doplním alespoň pro sebe. Když už jsem ho ale měla přeložený, napadlo mě, že by mohl být užitečný i vám.
Proč se zabývat marketingovým canvasem
Marketing Canvas (stejně jako Lean Canvas a všechny ostatní canvasy) má jednu velkou výhodu - vše podstatné máte na jednom papíře. Možná zkratkovitě, možná příliš povrchně, ale pro připomenutí/získání základní představy o firmě/produktu/službě to stačí. Prolínají se do něj zároveň informace z/pro sales, takže za mě značka ideál. Poslouží tak třeba pro nastavení komunikace při:
- spouštění nového produktu/služby
- expanzi
- ujasnění, zda jdete správným marketingovým směrem kdykoli během života firmy
Užijete ho při založení firmy i ve fázi, když už nějakou dobu existujete a jen chcete dát marketingu větší důraz; při zaučování nových kolegů i briefingu agentury. Je prostě fajn ho mít po ruce. A i kdybyste nakrásně nechtěli canvas, ale jinou formu, jen do toho! Důležité je se ptát (a vědět odpovědi) na to důležité.
Jak marketingový canvas vyplňovat
Pokud se vrhnete na vyplňování marketingového canvasu sami, doporučuji pár tipů na přípravu:
1. Pozvěte na schůzku zástupce minimálně těchto oddělení:
- sales (ten je snad bez debat)
- marketing (pro ten to přeci vzniká)
- vývoj/výrobu (prostě ti, kteří tvoří to, co budete prodávat)
- zákaznickou podporu (mají důležitou zpětnou vazbu)
- kohokoli, kdo přichází do styku se zákazníky a může pomoci
2. Zvolte moderátora
Určete (nebo pozvěte) někoho, kdo vám diskuzi odmoderuje, bude se ptát doplňujícími otázkami a bude vás naopak krotit, když někde půjdete do zbytečného detailu. Člověk zvenčí má jednu výhodu oproti internímu člověku - není zaujatý. Dokáže tak možná vidět to, co vy (už) ne.
3. Vyčleňte si čas
Možná zvládnete celý canvas za jedno dopoledne, možná bude třeba v půlce přestat, nechat věci uležet a znovu se k nim vrátit za pár dní. Připravte se ale, že canvas není aktivita na půl hodiny.
4. Pokládejte ty správné otázky
Ptejte se sebe i týmu několika otázkami na každé políčko, abyste obsáhli vše podstatné. Jakými otázkami, ptáte se? Ha! Tady si vás (snad) trochu zaháčkuju - každou část canvasu proberu postupně ve zvláštním článku. I když jsou některé otázky (a odpovědi) nejspíš jasné, třeba se mi podaří vás překvapit. :-)
5. Naplánujte další kroky
Co se bude muset stát po vyplnění? Kdo bude za co zodpovědný? Jaké budou termíny? Naplánujte si, co vše vám z canvasu vyplývá, ať už je to doplnění některého políčka, které jste nebyli schopni objektivně vyplnit (a musíte tak udělat třeba průzkum trhu) nebo naopak konkrétní kroky marketingové komunikace.
Tak, teď zbývá jen stáhnout marketingový canvas, pořádně se nadechnout a pustit se do toho. Dejte vědět, jak jste uspěli! ;-)