Copywriting | Zdenka Linka | 4. 8. 2022

Recyklace obsahu: tvořte rychleji a chytřeji

„Chceme tvořit jeden článek na blog týdně.“ Super cíl, ale… Dostanou se všechny články k lidem? Budete mít interně kapacitu na to, dávat copywriterovi podklady a kontrolovat věcnou správnost? A ještě jedna věc: budou to lidi číst? Tvořit blog každý týden je odvážný cíl. V 99 % firem, které jsem zažila, to ale bude spíš víc otrava než užitek. Proto je dobré obsah tzv. recyklovat (v angličtině též repurpose). Ušetří to totiž spoustu času a nervů vám, ostatním ve firmě i copywriterovi.

Recyklace obsahu vs. opakovaná distribuce

Základ dobrého obsahu je dobrá distribuce. I když máte na sociálních sítích 5000 fanoušků, neznamená to, že váš příspěvek uvidí 5000 lidí. Stejně tak se vsadím, že váš newsletter neotevřou všichni odběratelé. Samozřejmě se může stát opak. Pokud napíšete velmi kvalitní kus, který se začne šířit, můžete čísla své fanouškovské základny překonat. Jak často se ale tohle může povést?

Je proto lepší počítat s tím, že ne všem se zrovna trefíte do algoritmu a váš příspěvek, ve kterém lákáte na nový článek, neuvidí. Zvlášť u větších a důležitých článků nebo e-booků a dalšího obsahu ke stažení je proto důležité na content upozornit opakovaně. Zkuste z textu vypíchnout několik zajímavých bodů a ty postupně zveřejnit. 

Tip: Pokud si napíšete nebo necháte napsat od copywritera více příspěvků rovnou, ušetříte si spoustu času v budoucnu. Autor článku má totiž obsah ještě v hlavě a může snadno vymyslet víc různých příspěvků. Když se k textu bude vracet po půl roce, musí si ho nejdřív zas přečíst, než se pustí do psaní.

Tady ale ještě nejde o recyklaci, i když na e-book nebo článek upozorníte třeba půl roku po jeho vzniku. Recyklace začíná až tehdy, když k původnímu obsahu přidáte něco dalšího.

Aktualizace článku je jednodušší než psaní nového

Představte si, že jste odborníky na digitalizaci. Kolem té se toho teď děje spousta. A tak byste i vy měli psát nové a nové články o všech novinkách. Nebo ne? 

To záleží, řekl by klasik (a zkušený content marketér). Ve většině případů stačí aktualizovat už hotový obsah a znovu ho publikovat. Zajistíte si tím:

  • lásku vyhledávačů,

  • lásku čtenářů,

  • lásku vašich lidí v týmu.

Vezměte proto nejúspěšnější články svého blogu (měříte?) a podívejte se na ně s odstupem. Máte k dispozici nová data k dané problematice? Posunul se trh? Nebo vidíte trend, který v původním článku není? Aktualizujte článek o tato data a vypusťte ho znovu do světa.

Aktualizaci zveřejněte pod stejnou URL adresou. Pokud vás už má vyhledávač rád a přivádí vám leady, proč ztrácet tuto hodnotu a publikovat pod novou URL? Oprašte text, zkontrolujte odkazy a výzvy k akci a znovu na tento obsah upozorněte na ostatních kanálech. Čtenáři budou nadšení z nových dat a názorů a vyhledávače budou dál posílat návštěvníky k vám na web.

Z aktualizace budou ale nadšení i lidi z týmu. Je totiž mnohem jednodušší už na něčem stavět než vymýšlet úplně nový článek. Navíc některou recyklaci zvládnou vaši marketéři sami a odborníci budou jen kontrolovat.

Jak znovu využít obsah

Tady je malá inspirace, co udělat s už hotovým obsahem. Fantazii se ale meze nekladou. A kdo říká, že jedno téma nemůžete zpracovat třeba v 5 formátech?

Druh obsahu

Jak obsah znovu využít

Proč to dělat

Blogový článek

Infografika

Statistiky nebo návody můžou být pro čtenáře pochopitelnější a taky zábavnější ve vizuální podobě.

Blogový článek

Citace

Vytvořili jste rozhovor s odborníkem v oboru? Nebo sám autor v článku nabízí zajímavé názory? Využijte je samostatně na sociálních sítích ve vizuální podobě a přiveďte víc lidí na blog.

E-book

Infografika

Vyzobejte (podobně jako u blogu) zajímavá data a předložte je lidem ve vizuální podobě.

E-book

Série blog. článků

E-book můžete rozsekat na jednotlivé články a servírovat informace postupně. Nezapomeňte však pokaždé lákat ke stažení e-booku!

Podcast

Blog

Spousta lidí raději čte než poslouchá, dejte i jim možnost dozvědět se, co jste v podcastu rozebírali. Můžete vytvořit celý přepis nebo alespoň shrnutí toho nejdůležitějšího. Nejen ti, co si zapomněli sluchátka, vám poděkují.

Podcast

Video

Dejte lidem možnost spojit si hlas s tváří a vytvořte jednoduché video pro YouTube a sociální sítě.

Má tedy smysl publikovat jeden článek týdně, jak zaznělo v úvodu? Někdy ano. Pro klienta, který toto přání vyslovil, to může být přínos. Nejspíš ale jen krátkodobý. Je totiž v situaci, kdy potřebuje předat rychle informace, oživit blog, který několik měsíců spal, a mít náboje pro sociální sítě, newsletter i obchod. Časem se však nejspíš dostane k tomu, že z týdenního tempa ustoupí a naopak najede na recyklaci. 

Chcete taky oživit obsah ale nevíte, jak na to?

Ozvěte se mi. ;-) Probereme, co by se dalo napsat, vytvoříme plán a zároveň pro vás všechno sepíšu.

Další články

Content marketing v B2B: nástroj pro poučenější publikum s větším zájmem o koupi

Pojďme se vyhnout nudným definicím o tom, že content marketing (obsahový marketing) je strategie pro tvorbu a distribuci hodnotného obsahu pro cílovou skupinu… Místo toho najdete níž pár čísel a zkušeností, které ukazují, proč je fajn obsahový marketing dělat nebo ho dělat lépe.

Copywriterské zlato? Informace

My copywriteři jsme tak bohatí, jak plný je zápisník s informacemi. Nejde jen o ty dohledatelné na internetu. To největší bohatství představují právě ty, které tam tak snadno nenajdeme. Informace přímo od klienta. Jak a proč byste jich jako copywriteři měli získat co nejvíce? Pojďme si to společně projít.

Cena copywritingu: jaká je, s čím se setkáte a podle čeho ji vyhodnotit

Věštění z křišťálové koule nebo bodování krasobruslení. I tak už naši klienti pojmenovali vyhodnocování nabídky na copywriting pro svou firmu. Pokud jste na tom stejně a tápete, jestli je hodinovka 1 650 Kč hodně, nebo málo, čtěte dál. Zjistíte, s jakým typem nacenění copywritingu se setkáte, kde se cena pohybuje a podle čeho ji vyhodnotit.