Copywriting | Lenča Prokopová | 8. 4. 2024

Copywriterské zlato? Informace

My copywriteři jsme tak bohatí, jak plný je zápisník s informacemi. Nejde jen o ty dohledatelné na internetu. To největší bohatství představují právě ty, které tam tak snadno nenajdeme. Informace přímo od klienta. Jak a proč byste jich jako copywriteři měli získat co nejvíce? Pojďme si to společně projít. 

Základem je správně položená otázka

Vaším cílem je získat od klienta co nejvíce informací. Pokud budete po celou dobu pokládat otázky zjišťovací (vyžadující odpověď ano/ne), dozvíte se jen to, pro co jste si přišli. Nic víc, nic míň. Využijte času s klientem na maximum a získejte mnohem víc. Stačí se jen správně ptát.

Otázky doplňovací dávají klientovi i vám dostatek prostoru pro sdělení a získání všech důležitých informací. Postupným doptáváním se snáze pochopíte klientovy potřeby, představy i probírané téma, jež máte jako copywriter zpracovat.

Během celého rozhovoru dávejte klientovi co největší prostor na odpověď. Ticho hned neznamená, že váš dialog je u konce. Může to být naopak signál, že pro klienta byla otázka důležitá a chce na ni odpovědět, jak nejlépe umí.

Jak se neptat:

  • „Máte zákazníky ve strojírenství?“

  • „Chcete ode mě příspěvky na osobní LinkedIn?“

  • „A co příběh firmy – je zajímavý?“

Jak se zeptat lépe:

  • „Jaké máte zákazníky?“

  • „Jak chcete, aby vypadaly příspěvky na LinkedIn pod vaším jménem?“

  • „Jaký je příběh vaší firmy?“

Udělejte z věty holé větu rozvitou. S položenou otázkou vysvětlete, proč se na ni ptáte. Klient se nebude cítit jako u výslechu a vznikne z toho příjemný přirozený rozhovor. 

Bez poznámek to nejde

Není nutné, abyste si psali slovo od slova. Poznamenejte si ty informace, které jsou pro vás a vaši práci důležité a výjimečné, jako je nosné téma, klientova představa či slovní obraty, hlášky a odborné výrazy.

Ať už si budete zapisovat poznámky do počítače, či papírového bloku, vytvořte si v nich systém. Může to být rozdělení témat barvami, zvýraznění důležitých informací či přepsání do jiné složky / části bloku. Vždy je mějte přiřazené k tomu klientovi, kterého se týkají. 

Hloubku rozhovoru ocení každý v týmu

Jestli pracujete v týmu lidí, který bude na základě informací odvádět svoji práci, buďte v předávání důslední. Žádná tichá pošta nebo small talk u kávy. V ideálním případě mu nasdílejte svoje poznámky a při osobním nebo online setkání je společně projděte. Mnohdy si u toho ještě vzpomenete na klientovy poznámky, které jste si nezapsali. A které mohou být důležité pro vašeho kolegu.

Čím více informací předáte, tím lepší představu bude mít každý v týmu o tom, co se od něj očekává. Ušetříte si mnoho času zbytečným vysvětlováním a předěláváním práce.

Podkladům jste dali řád a potřebné informace předali kolegům. Nyní je řada na vás, copywriterech, abyste z nich vytvořili zlato pro další lovce informací – čtenáře. Hodně štěstí.

Nevíte, jak s podklady naložit?

Domluvte si konzultaci a vytěžte z nich maximum.