Copywriting | Zdenka Linka | 28. 9. 2023

Shluk písmen, nebo precizní texty? Aneb co dostáváte, pokud vám copywriting obstarává ZL

Zdá se to jako banalita, ale čím víc se bavím s klienty, kolegy branďáky a známými, tím víc si všímám, že výstupy od copywriterů jsou stejně rozdílné jako pověstné nebe a dudy. Pojďte se podívat, v jaké kvalitě dostanete texty ode mne a jaká pravidla tlačím i do spolupracujících kolegyň.

Základem je: s texty se vám musí dobře pracovat a musí se dobře číst. Z toho vychází to, jak výstupy vypadají. Druhým kritériem je, abyste dostali full servis. Ten se zase projeví v tom, co všechno dostanete.

Formátované výstupy

Já to asi nedokážu dostatečně zdůraznit, ale to, že vidíte na první dobrou, co je nadpis a co ne, vám ulehčí spoustu práce při plnění webu, grafikovi při tvorbě vizuálu a obecně to bude tak nějak pěknější. Když jsem k sobě hledala posily, sama jsem viděla, že někteří prostě pošlou text a člověk nemá šanci se v tom vyznat, natož aby to chtěl číst. Bohužel. :-(

Takže posílám texty s vytučněnými slovy, kde je to třeba, s H1, H2 a dalšími nadpisy, s odrážkami a vším ostatním. Takovou mojí úchylkou je seřazování odrážek podle délky. Jo. Prostě se to tak líp čte, když nemusíte skákat z krátkého řádku na dlouhý a naopak. Ne vždy to jde, protože rozdělovat řádek v půlce věty jen proto, aby to dobře vypadalo, zase postrádá tu lehkost čtení.

Klíčová slova

Zvlášť u textů pro web tak trochu klíčová věc. :) Skvělé je, pokud máte svou vlastní analýzu. Pokud ne, umím pracovat s nástroji pro získání základních klíčových slov, ale rozhodně nejsem SEO odborník. Zároveň platí, že píšeme hlavně pro lidi, až pak pro vyhledávače, takže klíčovými slovy nebudu tapetovat. 

Metadata

Pro web naprosto automaticky navrhuji i metadata, která opět stačí vložit do vašeho redakčního systému. To abyste si s tím nemuseli lámat hlavu sami. Stejně tak je připravuji i pro blog, pokud se tak dohodneme.

Základní struktura dle UX

Pokud tvoříme web od nuly, dokážu sestavit základní strukturu stránek podle svých základních znalostí UX. Dostanete návrh textů včetně tlačítek, odrážek či nápadu, co dát do ikon a co nechat popisem. Designér/UXák už tak má základ, který může upravit podle svých znalostí a vytunit k dokonalosti. A vy si lépe představíte tok stránek. 

Korektury

Nejsem mág, který vládne vším, a taky tu funguje autorská slepota, takže své/vaše texty posílám ještě na korektury (pokud nejsme ve velkém časovém presu). Odladím toho spoustu, ale abyste dostali 100% vyladěné texty, putují po odsouhlasení ještě ke korektorovi. 

Kontrola před spuštěním

Pokud spolu budeme pracovat na webu, budu nadšená, když ho budu moct před spuštěním projít. Otestuji funkčnost (kdysi to byla jedna z mých studentských brigád) a především uvidím, jak text vypadá v designu. Protože co si budem, Word snese všechno.

A co sociální sítě? 

Pokud spolu budeme tvořit třeba příspěvky na LinkedIn, dostanete:

  • text včetně hashtagů, emotikon a struktury, kterou vložit do LinkedInu,

  • možnost přípravy podpůrné grafiky podle vašich šablon,

  • pravidelné plánování obsahu dopředu,

  • vyhodnocování úspěšnosti.

 

Chcete vyladěné výstupy? Ozvěte se.

Další články

CTV slovesa: 163 nápadů na více konverzí

Taková CTV nenajdete jen na tlačítkách. Jsou skrytá v nadpisech a vlastně by měly být ve všech textech, protože vy přece chcete mluvit ke čtenáři, že?!

Kde hledat aktuální informace, když...

Plavete v množství informací o tom, co a jak máte psát? Jeden zdroj uvádí, že LinkedIn algoritmus miluje příspěvek o 1 300 znacích. Ten druhý naopak říká, že byste měli přitlačit a dvě postované normostrany jsou tak akorát. Čemu tedy věřit a kde najít nejaktuálnější informace? Pojďte se seznámit se zdroji, které při své práci používáme my.

Content marketing v B2B: nástroj pro poučenější publikum s větším zájmem o koupi

Pojďme se vyhnout nudným definicím o tom, že content marketing (obsahový marketing) je strategie pro tvorbu a distribuci hodnotného obsahu pro cílovou skupinu… Místo toho najdete níž pár čísel a zkušeností, které ukazují, proč je fajn obsahový marketing dělat nebo ho dělat lépe.